• ETUSIVU
  • MINNE HALUAISIT?
    • Aasia
    • Afrikka
    • Amerikat
    • Australia ja Uusi-Seelanti
    • Eurooppa
    • Intian valtameri
    • Karibia
    • Lähi-itä
    • Tyynenmeren saaret
    • Golf-matkat
    • Hyvinvointimatkat
    • Häämatkat
    • Junamatkat
    • Risteilyt
    • Ryhmät
    • Ylellisesti
  • HINTAESIMERKKEJÄ
  • HELIN MATKAT
    • Ajankohtaista
    • Helin tarina
  • MATKAINFO
    • Matkapakettiehdot
    • Yleiset matkapakettiehdot
    • Palveluhinnasto
  • OTA YHTEYTTÄ

Matkaehdot

Helin Matkojen lisä- ja erityisehdot

Minne haluaisit?


  • Aasia
    • Himalaja
    • Hongkong
    • Indonesia
      • Bali
      • Bintan
      • Lombok ja Gili Islands
    • Intia
      • Goa
      • Kerala
      • Pohjois-Intia
    • Japani
    • Kambodza
    • Laos
    • Malesia
      • Kuala Lumpur
      • Langkawi
      • Pangkor
      • Sabah
      • Sarawak
      • Muuta Malesiaa
    • Myanmar
    • Singapore
    • Sri Lanka
    • Thaimaa
      • Bangkok
      • Chiang Mai ja Chiang Rai
      • Elephant Hills Khao Sok
      • Hua Hin ja Cha Am
      • Khanom
      • Khao Lak
      • Koh Chang
      • Krabi
      • Lanta
      • Phuket
      • Samui
      • Thaimaan muita saaria ja alueita
    • Vietnam
  • Afrikka
    • Etelä-Afrikka
      • Eastern Cape -alue
      • Garden Route
      • Kapkaupunki ja ympäristö
      • KwaZulu-Natal
      • Kruger
      • Rovos Rail
    • Botswana
    • Kenia
      • Masai Mara
      • Mombasa
      • Safarit Nairobista
      • Severin Air Safaris
    • Marokko
    • Mosambik
    • Namibia
    • Tansania
      • Sansibar
      • Serengeti
      • Safaripaketit Arushasta
    • Zimbabwe
  • Amerikat
    • Argentiina
      • Buenos Aires
      • Mendoza
      • Patagonia
    • Brasilia
    • Chile
    • Costa Rica
    • Ecuador
    • Havaiji
      • Hawai’i Island (Big Island)
      • Kauai
      • Maui
      • Oahu
    • Kanada
    • Meksiko
    • Panama
    • Peru
    • USA
      • New York
      • Miami
      • Orlando
      • Los Angeles
      • San Francisco
      • Alaska
  • Australia ja Uusi-Seelanti
    • Australia
      • Etelä-Australia
      • Länsi-Australia
      • New South Wales
      • Pohjoisterritorio
      • Queensland
      • Tasmania
      • Victoria
    • Uusi-Seelanti
      • Eteläsaari
      • Pohjoissaari
  • Eurooppa
    • Kiinnostava kesä-Eurooppa
    • Espanja
    • Irlanti
    • Islanti
    • Italia
      • Amalfin rannikko
      • Dolomiitit
      • Gardajärvi
      • Liguria ja Cinque Terre
      • Rooma
      • Toscana
    • Kreikka
    • Kroatia
    • Kypros
    • Portugali
    • Ranska
      • Pariisi
      • Korsika
      • Nizza ja Cote d’Azur
      • Muu Ranska
    • Saksa
    • Turkki
    • Euroopan jokiristeilyt
    • Välimeren risteilyt
  • Intian valtameri
    • Malediivit
    • Mauritius
      • Eteläinen ja itäinen Mauritius
      • Pohjoinen ja läntinen Mauritius
    • Seychellit
      • Mahe
      • Praslin
      • La Digue
      • Muut saaret
    • Reunion
  • Karibia
    • Antigua
    • Aruba
    • Barbados
    • Bonaire
    • Curaçao
    • Dominikaaninen tasavalta
    • Kuuba
      • Havanna
      • Trinidad
      • Varadero
    • St Lucia
    • Trinidad ja Tobago
    • Karibian risteilyt
  • Lähi-itä
    • Abu Dhabi
    • Dubai
    • Muut Emiraatit
    • Jordania
    • Oman
    • Qatar
  • Tyynenmeren saaret
    • Bora Bora, Tahiti
    • Moorea, Tahiti
    • Cookinsaaret
    • Fidzi
    • Vanuatu


Mitä haluaisit?


  • Golf-matkat
  • Hyvinvointimatkat
  • Häämatkat
  • Junamatkat
  • Risteilyt
  • Ryhmät
  • Ylellisesti
    • Helin Matkat VIP

Helin Matkojen lisä- ja erityisehdot

HUOM. Nämä ehdot koskevat ennen 1.7.2018 solmittuja sopimuksia.

Helin Matkatoimisto Oy:lta ostettuihin matkoihin sovelletaan matkojen erityisluonteen vuoksi (mm. reittilentojen käyttö ja poikkeukselliset majoitusehdot) seuraavia lisä- ja erityisehtoja. Muilta kuin näissä ehdoissa mainituin osin sovelletaan Yleisiä valmismatkaehtoja (YV).

Maksusuoritukset

Matkustajalla on velvollisuus tarkistaa matkavahvistus ja ilmoittaa mahdollisista virheistä tai puutteista ennen maksun suorittamista.

Matkasopimus syntyy, kun matkustaja tilattuaan matkan maksaa Helin Matkatoimistolle ennakkomaksun (alk. 200 e / hlö) 7 vrk sisällä matkan vahvistuksesta. Loppuerä maksetaan viimeistään 45 vrk ennen matkaa. Jos lentoyhtiön vaatimuksesta lentoliput on kirjoitettava tätä aiemmin, erääntyy lentojen osuus matkasta maksettavaksi lentoyhtiön vaatimuksia mukaillen. Sesonkiaikoina, mm. joulumatkoilla, loppuerä erääntyy maksettavaksi 60 vrk ennen matkaa. Mikäli maksusuoritus laiminlyödään, on matkanjärjestäjällä oikeus purkaa sopimus. Jos matka varataan alle 45 vrk ennen lähtöä, matkaa varattaessa suoritetaan koko matkan hinta, ellei toisin sovita.

Matkustajan tulee matkaa varatessaan antaa nimitiedot täsmälleen samassa muodossa kuin ne ovat matkalla käytettävässä passissa. Uudelleen kirjoitettavista lipuista ja matkadokumenteista veloitetaan muutoskulu 100 e/henkilö sekä palveluntuottajan perimät kulut. Jos lentoyhtiön säännöt eivät salli nimenmuutosta, kuluina veloitetaan lisäksi lentolipun koko hinta (ks. kohta Varausmuutokset). Yksin matkustava alaikäinen (alle 18-vuotias) tarvitsee aina huoltajan kirjallisen suostumuksen matkasopimuksen tekemiseen. Vastuu ko. suostumuksen lähettämisestä matkanjärjestäjälle on asiakkaalla.

Uuden maksupalvelulain mukaisesti perimme luottokorttimaksuista korttiyhtiön veloittaman luottoprovision. American Expressillä ja Diners Clubilla 3 % tämä osuus on matkan hinnasta. Marginaaliverollisissa matkoissa myös maksutapalisään lisätään 24 % alv.

Passi ja viisumit

Matkustaja on vastuussa tarvittavien matkustusasiakirjojen, useimmiten passi, hankinnasta. Useimmilla matkoillamme tarvitaan voimassa oleva ulkomaanpassi. Useat maat edellyttävät, että passi on voimassa vielä 6 kuukautta matkan jälkeenkin. Matkustajan tulee varmistaa passin voimassaolo ja kunto, sekä että passissa on  riittävästi tyhjiä sivuja mahdollisia viisumeita ja leimoja varten.

Matkustaja vastaa tarvittavien viisumeiden hankinnasta, mikäli toisin ei ole sovittu.

Ellei Teillä ole Suomen passia, pyydämme ilmoittamaan siitä jo matkaa varatessanne. Matkanjärjestäjä ei vastaa matkustajalle aiheutuvasta vahingosta, mikäli hänen matkansa estyy tai keskeytyy puutteellisten matka-asiakirjojen, rikkinäisen passin tai viisumin epäämisen vuoksi.

Matkalippujen lähettäminen

Liput lähetetään matkustajalle tai ovat noudettavissa toimistostamme n. 1-2 viikkoa ennen matkan alkua ellei muuta sovita.

Peruutusehdot ja varausmuutokset

Matkojemme erityisluonteen vuoksi sovellamme matkoihimme yleisistä valmismatkaehdoista poikkeavia peruutusehtoja. Näitä peruutusehtoja noudatetaan peruutuksen syystä riippumatta (pois lukien äkillinen sairastuminen – ks. seuraava kohta). Kehotamme matkustajiamme ottamaan matkavakuutuksen, johon sisältyy peruutusvakuutus oman, lähiomaisen tai matkakumppanin (nimi ilmoitettava vakuutuksessa) vakavan sairastumisen tai kuoleman varalta, ja lisäksi kehotamme tarkistamaan vakuutuksen peruustusturvaehdot sekä korvausmäärärajoitukset. Tarkemmat ohjeet saatte vakuutusyhtiöltänne.

 

Peruutusehdot – äkillinen sairastapaus tai muu vakava tapahtuma

Jos matkustajaa kohtaa odottamaton ja vakava tapahtuma, ja hänellä on valmismatkalain mukainen oikeus peruuttaa sopimus (Valmismatkalaki 15 § 2 mom., Yleiset valmismatkaehdot 5.1 a.b), on matkanjärjestäjällä oikeus periä kohtuullinen korvaus peruuttamisesta aiheutuvista tarpeellisista toimenpiteistä, kuten ennakkoon maksetuista palveluista (esim. lennot, hotellit ja muut maapalvelut) sekä toimistokulut 200 e /henkilö. Matkanjärjestäjä ei sen sijaan ole oikeutettu korvaukseen esimerkiksi menettämästään liikevoitosta. Matkustajan on ilmoitettava peruutuksesta viivytyksettä matkanjärjestäjälle. Matkustajan on myös pyynnöstä toimitettava selvitys peruutuksen syystä, esim. lääkärintodistus tai vakuutusyhtiön lausunto. Kehotamme matkustajiamme ottamaan matkavakuutuksen, johon sisältyy peruutusvakuutus oman, lähiomaisen tai matkakumppanin vakavan sairastumisen tai kuoleman varalta. Kehotamme myös matkustajia tarkistamaan vakuutuksensa peruutusturvaehtokohdan sekä mahdollisen korvausmäärärajoituksen. Joissakin vakuutuksissa korvausmäärä saattaa olla rajoitettu.

 

Peruutusehdot
Mikäli matkustaja peruuttaa matkansa

- viimeistään 61 vrk ennen matkan alkua, peritään toimistokuluina 200 e / henkilö, jos ei muita peruutuskuluja

- Tämän jälkeen pidätetään todelliset peruutuskulut ja toimistokulut, kuitenkin vähintään 400 e / henkilö

- myöhemmin kuin 48 tuntia ennen matkaa ei suoriteta mitään takaisinmaksua

Lentojen maksun ja lipunkirjoituksen jälkeen lennoilla ei yleensä ole muutos- eikä peruutusoikeutta, eikä niitä voi siirtää toiselle henkilölle. Korkean sesongin aikana (esim joulu-vuodenvaihde, pääsiäinen jne) myös muut tahot, esimerkiksi hotellit, perivät usein 100 % peruutuskulut.

 

Peruutusehdot risteilyille

Mikäli matkustaja peruuttaa matkansa

- viimeistään 65 vrk ennen matkan alkua, peritään toimistokuluina 200 e / henkilö

- 64 – 30 vrk ennen matkan alkua pidätetään todelliset peruutuskulut ja toimistokulut, kuitenkin vähintään 400 e / henkilö

- vähemmän kuin 29 vrk ennen matkaa ei suoriteta mitään takaisinmaksua

Varausmuutokset

Asiakkaan tekemät muutokset varauksissa rinnastetaan peruutuksiin. Jokaisesta varaukseen tehtävästä muutoksesta perimme muutoksesta aiheutuneet todelliset kulut sekä muutoskulun, joka on vähintään 200 e / muutos. Huom! Myös jo tehdyn muutoksen peruuttaminen tulkitaan uudeksi muutokseksi.

Mikäli Helin Matkatoimisto joutuu ulkopuolisista syistä muuttamaan varausta, tulee asiakkaan 7 päivän kuluessa saatuaan muutoksesta tiedon ilmoittaa, hyväksyykö hän muutoksen. Mikäli asiakas ei ota em. tavalla yhteyttä, katsoo Helin Matkatoimisto asiakkaan hyväksyneen muutoksen.

Lentokenttäverot ja -maksut

Eri lentokentillä käteisellä perittävät pakolliset lähtömaksut tai viisumit eivät sisälly matkan hintaan, lentolippuun liittyvät lentoverot sen sijaan kuuluvat.

Takaisinmaksut

Jos matkustaja käyttää vain osan varaamistaan palveluista ei takaisinmaksua käyttämättömistä palveluista voi suorittaa.

Matkustajan velvollisuus tarkistaa kuljetustiedot

Matkustajalla on velvollisuus tarkistaa lentolippujen ja hotelli- ym, vouchereiden oikeellisuus ja vahvistaa tarvittaessa paluulentonsa lentoyhtiölle samalla tarkistaen lähtöajat.

Lentoliikenteen ongelmat, aikataulumuutokset ja matkakohteen erityisolot

Lentoliikenteessä voi esiintyä myöhästelyjä, viime hetken aikataulunmuutoksia ja jopa lentojen peruuntumisia. Koska korvaavia lentoja voi olla vaikea saada, edellä mainitun kaltaiset ongelmat saattavat aiheuttaa muutoksia matkan ohjelmaan ja matkakohteiden kiertojärjestykseen. Matkanjärjestäjä pidättää oikeuden ohjelmanmuutoksiin, jotka johtuvat tällaisista matkakohteen erityisoloista (poikkeus kohtiin 10.1 ja 13.3; ks. YV 1.3).

Virheenä ei myöskään pidetä myöhästynyttä saapumista matkakohteesta tai myöhäisempää kotiinlähtöä, jos muutos johtuu matkanjärjestäjästä riippumattomasta syystä ja matkakohteessa olo pidentyy alle 5 vuorokautta kestävällä matkalla enintään 6 tuntia, 5-8 vuorokautta kestävällä matkalla enintään 8 tuntia ja yli 8 vuorokautta kestävällä matkalla enintään 12 tuntia. Jos muutoksen syynä on ilmatilan ruuhkautuminen, lennonjohdon toimenpiteet, tekninen vika, poikkeuksellinen sää tai vastaava syy, sovelletaan edellä mainittuja aikamääriä kaksinkertaisina. Mikäli viivästynyt kotiinpaluu ei johdu matkanjärjestäjän tai sen alihankkijan huolimattomuudesta, matkustaja ei ole oikeutettu korvaukseen viivästyksen hänelle mahdollisesti aiheuttamasta vahingosta.

Hinnanmuutokset ja matkan lopullinen hinta

Matkojen hinnat annetaan sitoumuksetta ja ne perustuvat sen hetkisiin tariffeihin ja valuuttakursseihin. Lopulliseen hintaan voivat vaikuttaa tariffien ja valuuttakurssien muutokset. Matkapaketti koostuu mahdollisesti eri valuuttahinnoin tarjotuista osista, kuten lennot, majoitukset, kuljetukset, retket jne.

Matkat tehdään kansainvälisillä reittilennoilla ja kuljetusmuodon sekä räätälöidyn matkapaketin erikoisluonteesta johtuen matkanjärjestäjällä on Valmismatkalain 14 § mukaisesti oikeus korottaa hintoja sopimuksen syntymisen jälkeen, mikäli matkan hintaan vaikuttavissa valuuttakursseissa, viranomaisten vahvistamissa lentohinnoissa tai veroissa tapahtuu muutoksia. Kuluttajaviranomaisen ohjeiden mukaisesti tarkistamme hinnan ja siihen vaikuttavat verot, polttoainelisämaksut sekä valuuttakurssit kuusi viikkoa ennen matkan alkua. Mikäli hinnanmuutos on vähintään 2 %, alennamme tai korotamme matkan hintaa vastaavasti.

Matkatavarat

Matkatavaroiden kuljetuksessa noudatetaan kunkin kuljetusyhtiön voimassa olevia määräyksiä. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa matkatavaran määrää ja kokoa. Myös matkakohteen kuljetusyhtiöillä saattaa olla matkatavaroita rajoittavia määräyksin.

Vakuutusturva

Matkat eivät sisällä peruutusturvamaksua. Kehotamme matkustajiamme jo matkan varausvaiheessa ottamaan matkavakuutuksen, johon sisältyy peruutusvakuutus oman, lähiomaisen tai matkakumppanin (nimi ilmoitettava vakuutuksessa) vakavan sairastumisen tai kuoleman varalta. Tarkemmat ohjeet saatte vakuutusyhtiöltänne / virkailijaltamme.

Lisäksi kehotamme matkustajiamme tarkistamaan myös vakuutuksensa peruutusturvaehtokohdan. Joissakin vakuutuksissa korvausmääriä on rajoitettu, josta voi seurata matkustajan oman vastuun laajentuminen. Kehotamme myös tarkistamaan matkavakuutuksenne kattavuuden mm. mahdollisen vuoristotaudin tai sukeltajantaudin osalta.

Matkanjärjestäjä ei ole vahingonkorvausvastuussa vahingoista, jotka aiheutuvat ylivoimaisesta tilanteesta, lakkotilanteista, luonnonkatastrofeista, terrorismista tai muista vastaavista tilanteista. Matkanjärjestäjä ei myöskään vastaa matkustajille tai matkatavaroille mahdollisesti sattuvista vahingoista. Kaikissa matkakohteissa ei omaisuuden ja henkilön turva ole yhtä hyvä kuin Suomessa. Joihinkin ns. sotariskimaihin voi vakuutuksen saada voimaan vain lisäsopimuksesta ja -maksusta. Tarkemmat tiedot sotariskimaista ja ohjeet mahdollisen matkavakuutuksen laajennuksesta saatte vakuutusyhtiöltänne. Lisätietoja kohdemaiden yleisestä turvallisuudesta saa mm. Suomen ulkoministeriön matkustustiedotteista. Matkustajan turvallisuudesta ulkomailla vastaavat matkustajan itsensä ohella ensisijaisesti kyseisen maan viranomaiset. Matkustajan on toimittava kohteen olosuhteet huomioon ottaen. Kohteen turvallisuutta ja muita kohdetta koskevia olennaisia tietoja on saatavissa ulkoministeriöstä ja terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta; esim. kyseisten tahojen internetsivustoilta. Matkustajan on tutustuttava kohteen olosuhteisiin mm. edellä mainittujen tietojen avulla. Ilma- ja merikuljetukseen liittyvän tapahtuman tai vahingon osalta matkanjärjestäjän vastuu rajoittuu enimmillään sen mukaan, mitä ilmakuljetuslainsäädännössä on säädetty. Matkanjärjestäjä noudattaa merikuljetusten osalta merilain mukaisia vastuunrajoituksia, jolloin matkustajan on eräissä tapauksissa osoitettava, että kuljetusvahinko on johtunut matkanjärjestäjän/kuljetusyhtiön huolimattomuudesta.

Riidanratkaisu

Jos valmismatkasopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi). 

Yleistä

Kansainvälisen käytännön mukaan hotellihuoneet luovutetaan lähtöpäivänä viimeistään klo 12.00. Mikäli lähtö hotellista tapahtuu vasta illalla, voidaan huone lisämaksusta varata käyttöön tietyksi lisäajaksi tai hotellista lähtöön saakka. Matkan hintaan mahdollisesti sisältyvillä aterioilla eivät ruokajuomat sisälly matkan hintaan, ellei toisin ole mainittu.

Järjestämämme matkat on tarkoitettu yksityiseen loma- ja virkistysmatkailuun. Mikäli matkaa käytetään muuhun tarkoitukseen (esim. liikematkana), ei matkanjärjestäjällä ole esine- ja varallisuusvahingoissa korvausvastuuta eikä yleisten valmismatkaehtojen mukaista vahingonkorvausvastuuta. Käyttämättömistä palveluista ei suoriteta takaisinmaksua.

Kun lennetään USA:han (tai USA:n kautta), Kanadaan (tai Kanadan kautta) tai Australiaan (tai Australian kautta), lentoyhtiöt ovat velvoitettuja EU-komission päätöksen perusteella antamaan ko. maiden maahantuloviranomaisille pääsyn jokaisen matkustajan varaus- ja lentotietoihin. Siirrettävät PNR-tiedot koostuvat useista elementeistä, esim. matkatoimiston nimi, matkustajan nimi ja yhteystiedot. Tietoja käytetään turvallisuustarkoituksiin. Myös muissa maissa saattaa olla vastaavia määräyksiä.

Emme vastaa mahdollisista painovirheistä.

Koska eri maista saatavissa esitteissä tai muiden tahojen nettisivuilla voi olla epätarkkuuksia ja virheitä, matkanjärjestäjä vastaa vain itse tuottamiensa esitteiden, nettisivujen ja matkaohjelmien sisällöstä. Matkanjärjestäjä varaa oikeuden muuttaa nettisisältöä ja sopimusehtoja ennen matkasopimuksen syntymistä.

Valmismatkaehdot

Helin Matkatoimisto Oy on Suomen Matkatoimistoalan Liiton jäsen ja noudattaa valmismatkoissa muilta kuin edellä mainituin osin Yleisiä valmismatkaehtoja. Ehdot ovat luettavissa sivuillamme sekä saatavana toimistostamme tai mistä tahansa matkatoimistosta tai osoitteesta www.kuluttajavirasto.fi

 

Helin Matkatoimisto on Kuluttajaviraston vakuusrahaston/ valmismatkaliikerekisterin jäsen

LY 05516989
Smal 12195
rek.tunnus 3052/00/MjMv
kaupparek. 330.225

Vastuullinen matkanjärjestäjä:

Helin Matkatoimisto Oy
Yliopistonkatu 34, 40100 Jyväskylä, puh. 0207 466 720
Snellmaninkatu 15, 00170 Helsinki, puh. 0207 466 730

 

Katso täältä palveluhinnastomme

Takaisin sivun ylälaitaan

Takaisin Matkainfo-sivulle »

Lisä- ja erityisehdot

-napsauta alla olevaa aihetta ja pääset suoraan ao. kohtaan

Maksusuoritukset

Passi ja viisumit

Matkalippujen lähettäminen

Peruutusehdot ja varausmuutokset

Varausmuutokset

Lentokenttäverot ja -maksut

Takaisinmaksut

Matkustajan velvollisuus tarkistaa kuljetustiedot

Lentoliikenteen ongelmat, aikataulumuutokset ja matkakohteen erityisolot

Hinnanmuutokset ja matkan lopullinen hinta

Matkatavarat

Vakuutusturva

Riidanratkaisu

Yleistä

Valmismatkaehdot

 

 

 

Ajankohtaista

  • > Helin Matkat uutiskirje 1/2021
  • > Helin Matkat uutiskirje 12/2020
  • > Helin Matkat uutiskirje 11/2020
  • > Helin Matkat uutiskirje 8/2020
  • > Kesätervehdys Helin Matkoilta
  • > Kesätervehdys Helin Matkoilta
  • > Mennään naimisiin -häämessut Helsingissä
  • > Huipputarjous Mauritiukselle

Helin Matkat
- Helin Matkatoimisto Oy

Yliopistonkatu 34, 40100 Jyväskylä
puh. 0207 466 720

Snellmaninkatu 15, 00170 Helsinki
puh. 0207 466 730

Tuttu ja turvallinen

Helin Matkat on vakaa ja luotettava matkatoimisto, jo vuodesta 1984.
© 2015 Helin matkatoimisto Oy | In English | Tietosuoja